Pages

Monday, December 6, 2010

Masihkah Ada Sinar...............

Part 2

SEKSANYA RINDU

Khadijah membaca Ma'thurat usai solat Asar berjemaah bersama teman-teman sebilik. Ruang tengah ibarat surau dan ruang belajar bagi penghuni bilik Iman 7. Selepas menanggalkan telekung, Khadijah membuka email dan yahoo messengger
untuk menghantar mesej rindu kepada Cahaya Qaseh. Tetibe sahaja Khadijah dapat satu message dari Firdaus. Teman program nya 5 Tahun yang lalu. Disitu la mula nya perkenalan semula antara Firdaus dan Khadijah. Mereka bertanya khabar dan bercerita tentang diri masing-masing. Khadijah sekarang berusia 22 tahun, pelajar psikologi dan pengajian islam di USM dan Firdaus merupakan pemuda berusia 25 tahun pelajar Syariah Law di Universiti Al-azhar,Cairo.

"Awk apa khabar sekarang?" tanya Firdaus.

"Alhamdulillah sihat. Sekarang tengah pening tentang assigment Dakwah dan Metodologi." balas Khadijah. Disitulah detik nya Firdaus mula merisik tentang Khadijah. Mereka berborak-borak sehingga Firdaus memberitahu yang dia sedang mencari seseorang untuk dijadikan teman hidup nya. Khadijah terdiam seketika. Dia cuba imbau kembali kenangan 5 tahun yang lalu.
Firdaus yang kehilangan kekasih nya Exora setahun yang lalu, cuba mengubati luka dihatinya dengan melamar Khadijah kerana Firdaus sudah tertarik kepada Khadijah ketika mereka mula-mula bertemu. Namun kerana waktu itu masing-masing sudah memiliki teman dan hanya 3 hari sahaja bersama dalam satu program, ia berhenti disitu. Exora telah melukai hati Firdaus kerana terlalu cemburu terhadap Firdaus dengan sahabat-sahabat baik nya. Exora juga membuatkan Firdaus tertekan. Maka sebelum Firdaus berlepas ke Mesir tahun lepas, Firdaus melepaskan Exora kerana tercabar dengan sikap Exora yang memaksanya.

Ketika di KLIA,beberapa orang sahabat Firdaus dan Exora menghantar Firdaus di KLIA kerana pada petang itu Firdaus akan berlepas ke Mesir untuk meneruskan sesi pengajian nya setelah pulang bercuti musim panas.

Sebelum ini berkali-kali Exora memaksa Firdaus untuk memutuskan perhubungan antara mereka.Namun Firdaus bertahan sehinggalah kesabaran nya dihilang sebelum berlepas ke Mesir.

"Exora,inilah yang awak nak dan tunggu selama ini kan?Baiklah kita putus.Mulai daripada hari ini kita bukan ada apa-apa hubungan lagi!" Firdaus berlalu meninggalkan Exora sendirian.Kakinya laju melangkah tanpa sedikit pun menoleh ke belakang.Hatinya kini benar-benar terluka dan kecewa.Kepergian nya ke Mesir kali ini dengan hati yang terluka.

Exora seolah-olah cuba untuk menguji sampai bila Fidaus mampu hidup tanpa dirinya.Namun sangkaannya meleset kerana Firdaus mampu hidup tanpa nya dan mampu meneruskan hidup dengan lebih gembira tanpa Exora disisi nya lagi. Hampir setahun mereka berpisah,kini Exora merayu dan meraih cinta Firdaus kembali tapi itu tidak membuatkan hati Firdaus bertaut kepadanya lagi setelah Exora menghancurkan cinta Firdaus terhadap nya.

"Khadijah, sudi tak awak jadi teman hidup saya?" lamar Firdaus tiba-tiba.

Terkedu Khadijah. Namun dia minta agar diberi tempoh untuk dia melakukan istikharah. Sedangkan selama ini Khadijah sudah pun solat istikharah walaupun tidak ada calon suami sekali pun. Khadijah masih mendiamkan diri dan membisu daripada memberikan jawapan kepada Firdaus. Khadijah merasakan seolah-olah hatinya sudah dicuri oleh seseorang. Namun Khadijah tidak cepat membuat keputusan. Dia tetap meminta agar diberi ruang dan waktu untuk terus istikharah. Khadijah tidak dapat membohongi diri bahawa jauh disudut hatinya menyimpan perasan terhadap lelaki yang telah menggamit solat istikharahnya tetapi dia tidak pasti. Inilah rupa lelaki yang menggamit solat istikharahnya selama ini.Terlalu sukar untuk dia melupakan sebaris nama yang melekat kuat di pintu hatinya iaitu Mohd Firdaus Bin Aziz.

"awak,imtihan bile?"
tanya Khadijah pada Firdaus untuk mengelakkan soalan yang tiba-tiba diajukan pada nya.
"insyaAllah minggu depan.Awk doakan saya yea.Doakan saya berjaya dan cepat2 balik Malaysia."Jawab Firdaus.

Pagi itu memancar riang tetapi hati Khadijah masih meninggalkan parut luka. Hatinya tercalar apabila dikhianati oleh bekas tunang nya, Zaimi. Namun Khadijah ingin mengubati kelukaan itu dan tidak mahu berendam air mata. Semua yang terjadi tersimpan seribu rahsia yang tak tersingkap oleh akal manusia yang terlalu cetek. Khadijah meraup muka mengumpul kekuatan lalu bangun daripada pembaringan lalu menghala ke ruang dapur bilik iman 7. Sengaja menyibukkan dirinya di pagi itu dengan membuat sarapan untuk teman-teman sebiliknya iaitu Fazlina, Siti, dan Kak Nurul.

"Moga-moga kelukaan ini beransur pulih. Jodoh pertemuan itu urusan Allah. Dia yang layak menentukan pilihan terbaik untukku. Aku tidak perlu menjadi manusia lemah kerana janji Allah tidak mungkin dimungkiri." Pasrah Khadijah didalam hati.

Sudah dua minggu berturut-turut Khadijah memohon pada Allah agar diberi petunjuk untuk membuat keputusan. Perasaan sayangnya kepada lelaki itu tidak pernah berubah dan berkurang. Akhirnya petang itu Khadijah mencapai laptopnya lalu menekan keyboard laptop nya dan membuka laman YM. Dia nekad untuk memberikan jawapan kepada Firdaus.
2minggu selepas itu,Firdaus tidak sabar-sabar untuk ketahui keputusan Khadijah. Akhirnya Khadijah memutuskan untuk terima Firdaus setelah dia dan Firdaus masing-masing kecewa dengan cinta lama mereka yang tidak kesampaian. Maka bermula lah kisah hidup dua pasangan ini. Pada Mu Allah aku menyerahkan sebarang kemungkinan yang bakal terjadi.

"Assalamualaikum, saya bersedia menjadi milik awak."
"Betul ke apa yang saya dengar ni?" Ada ceria dan perasaan tidak percaya keluar daripada nada suara Firdaus.

Buat pertama kali Firdaus merasakan hatinya telah berputik kasih untuk wanita yang bernama Khadijah setelah dilukai oleh Exora. Firdaus acap kali menelefon, Ym dan email Khadijah inginkan kepastian lagi. Membuatkan mereka semakin kerap berhubung. Perbualan yang hanya berlegar tentang perihal keluarga dan akhirnya meleret mengenai hati dan perasaan.Dalam sebulan tu Firdaus kerap juga menelefon Khadijah untuk bertanya kan khabar sehingga ummi Khadijah pun mengenali Firdaus.

"Ummi tahu sekarang Khadijah dengan Firdaus, Ummi harap jangan lah terjadi pape yang tak elok. Jaga diri baik-baik dan biar la kekal ke akhir hayat kalian, lagipun Ummi berkenan pada Firdaus tu.Kata ummi pada Khadijah."Khadijah tunduk malu.

"Khadijah,bila saya balik malaysia,saya nak kerja dan saya nak g pinang awak untuk dijadikan zaujah saya."Kata Firdaus pada Khadijah petang itu.

Sebulan kemudian bermula lah episod baru kehidupan mereka,pada 19-Januari-2010 maka termeterai la ikatan pertunangan antara mereka. Walaupun cinta jarak jauh tapi mereka amat mesra,saling bertanya khabar dan dalam sehari pasti ada satu message yang akan Khadijah mahupun Firdaus terima.Dari sehari ke sehari mereka terus bercerita,berhubung konon2 rindu la.Namun dalam diam Khadijah sebenarnya takut untuk berharap pada Firdaus

Petang yang redup dan langit mendung menunjukkan tanda-tanda hujan akan turun dan begitu jugalah wajah Khadijah ketika itu. Dengan mata yang sarat bertakung air hanya menunggu masa untuk membanjiri pipi gebunya. Terasa semangatnya terus melayang.Khadijah menunggu messege dari Firdaus. Namun selama 2minggu Firdaus tidak bertanya khabar pada Khadijah.

"Ish mamat nie tak ym dan tak call pun.nape yea?" ngomel Khadijah sendirian didepan laptop.

Sedang asyik Khadijah menyiapkan tugasan subjek Fiqh Ibadah dan Pra Latihan Praktis nya,ada satu isyarat di YM. Firdaus mengucapkan salam dan bertanya khabar Khadijah. Gembira dan tersengih-sengih Khadijah apabila mendapat khabar dari buah hati tercinta.

"Kenapa lama menyepi,awak pergi mana?" tanya Khadijah pada Firdaus.

"Maaf la awak, kawan perempuan saya sakit. Dia memerlukan pertolongan saya. Jadi kami cari Sheikh untuk berubatnya." Balas Firdaus.

"Sape kawan perempuan awak tu?awek baru eh?", uji Khadijah

"Ishhhh awak nih. Kesitu pulak. Kan saya dah ada awak. Dia tu pelajar Medic di sini. Dia tu awek kawan saya. Dia tak berapa sihat,jadi kami tolong la berubat dia. Kami kan jauh dari keluarga jadi kawan-kawan la ibarat keluarga kami." terang Firdaus.

"Kalau awak on FB, awak add la dia kat FB. Nama nya Mawar Jamaluddin." Kata Firdaus lagi.

"Oh. Hurm tengok lah. Kalau senang saya add lah. Lagipun busy sekarang nie." Jawab Khadijah dalam nada sakit hati.

"Ish risau la. Dia menduakan aku kah?" ngomel hati Khadijah lagi. Namun dikuatkan hati dan cuba untuk bersangka baik pada Firdaus dan juga Mawar.

Malam telah bertandang dan seperti biasa rutin harian penghuni blog iman bilik 7, makan malam bersama. Nasi kerabu yang dibeli di Pasar Malam di telan oleh Khadijah walaupun mulutnya terasa agak pahit. Lauk kegemarannya itu tidak sedikit pun mengembalikan seleranya yang diragut sejak kebelakangan ini.

"Dah siap makan ke Khadijah?" tanya Kak Nurul yang sedang enak menyuap Keropok Lekor ke dalam mulut.

2minggu kemudian, Khadijah add Mawar Jamaluddin di FB untuk dijadikan kawan. Dan Mawar approve maka terjalin lah persahabatan diantara Khadijah dan Mawar. Tiada lagi keraguan dihati Khadijah tentang hubungan Mawar dan Firdaus.

Disitulah Khadijah mula merisik tentang Firdaus di negara Timur Tengah melalui Mawar. Hubungan mereka seperti sahabat lama dan ibarat adik beradik. Sebelum ramadhan menjelang tiba, Khadijah pergi bercuti dirumah saudara nya di Kajang. Khadijah "dating" dengan Mawar di Big Apple,Alamanda Putrajaya dan tidak disangka bahawa Firdaus mengirimkannya 2helai tudung dan minyak wangi dari negara Mesir. Gembiranya hati Khadijah bila dapat hadiah dari insan tersayang.

Tak henti disitu, kini Khadijah mengenali ramai sahabat-sahabt akrab Firdaus sama ada di Malaysia mahupun di Mesir. Seperti Zulaikha, Adilla, Nur Jannah, Muslihah dan Mail. Diantara mereka, Khadijah amat rapat dengan Muslihah. Khadijah menganggap Muslihah itu sebagai kakak nya. Muslihah juga menganggap Khadijah adik kerana perbezaan umur antara mereka. Selain itu Muslihah juga merupakan insan rapat dengan Firdaus kerana mereka berdua mengenali antara satu sama lain semenjak darjah 1 lagi. Hubungan mereka ibarat kembar tapi tak sama. Muslihah juga tak henti mengingati adik angkat kesayangan nya itu agar lebih berhati-hati dalam dunia cinta.

"Siapakah gadis bertuah yang bakal dapat Firdaus ya?" Zulaikha cuba mengorek kisah selanjutnya dari Khadijah.

Kemesraan antara Khadijah dan teman-teman rapat Firdaus semakin berkembang mekar. Begitu juga dengan adik beradik Firdaus iaitu Wahidah dan juga Angah. Mereka ibarat adik beradik walaupun baru sahaja berkenalan. Ini kerana sikap Khadijah yang lemah lembut dan peramah yang menarik kasih sayang adik beradik Firdaus.

No comments: