Pages

Sunday, December 26, 2010

Masihkah Ada Sinar...............

Part 5
RISIK

Pada hari raya ke-3 tahun 2010,kebanyakan pelajar sekolah rendah sk sri taman uda mengambil kesempatan cuti raya ini untuk membuat majlis reunion kerana hampir 10tahun terpisah dan kini mereka dapat berjumpa kembali. Disebuah majlis reunion pelajar sekolah rendah Hasrul datang bersama sahabat nya kerumah Khadijah.Disitulah sahabat Hasrul iaitu Zarul berkenan pada Khadijah yang sopan,bertudung labuh dan lemah lembut. Zarul merupakan seorang pemuda yang berusia 23tahun.Baru sahaja menamatkan pengajian nya di sebuah IPT.

"Hasrul,ana ada hajat kepada seseorang."Zarul agak segan untuk memberitahu Hasrul akan isi hatinya. Namun, dikuatkan juga semangat untuk menjelaskan kerana Hasrul bagaikan adik beradiknya sendiri.

Hasrul memandang Zarul. Senyuman melirik di bibir. Zarul bertambah segan. Biarpun dia seorang lelaki yang gagah seperti singa, namun dalam bab jodoh dia merasakan hatinya pengecut umpama tikus.


"Apa pandangan enta Hasrul?" tanya Zarul minta dinasihati.


"Ana rasa enta telah membuat pilihan yang tepat. Khadijah seorang gadis yang beragama, lahir dalam keluarga yang mementingkan agama dan insyaAllah bakal menjadi rumahtangganya sebuah keluarga yang taat kepada agama. Memang ana sangat yakin dengan agamanya." Kata-kata Hasrul semakin menguatkan keyakinan Zarul untuk memperisterikan Khadijah.

Selepas Zarul meluahkan hasratnya pada Hasrul,sehari kemudian Hasrul menghantar satu pesanan ringkas atau SMS kepada Khadijah.

"Ana mesej ni sebenarnya ada hajat, sebelum tu ana nak tanya dulu, enti dah ada teman istimewa ke belum?" Ucap Hasrul

Berderau darah Khadijah apabila sahabat sekolah nya itu bertanyakan hal itu. Khadijah menjadi keliru, tidak tahu apa yang perlu dijawab.Khadijah terkejut kerana dirisik oleh sahabat jemaah yang baru dikenalinya. Dia terlampau malu. Hatinya resah. Tiba-tiba wajah Firdaus menghantui fikiranya.Dalam masa yang sama, dia mendoakan agar Firdaus kembali seperti dulu.

Khadijah tidak dapat membohongi diri bahawa dia masih menanti lelaki itu.Khadijah merasakan dia tidak dapat lagi menipu diri. Dia juga turut merasakan bahawa hatinya menaruh harapan terhadap Firdaus biar sejauh mana pun Firdaus makin membiarkannya. Namun, hari-hari yang pantas berlalu, dia terus mengsibukkan diri di tempat mengundi di Dun Galas dan kemudian menjadi Sukarelawan setelah dia menamatkan pengajian nya di ipt.


"Entah bagaimana keadaan Firdaus sekarang. Masihkah dia setia menantiku? Ah, ku tepis rindu ini!"Dia mengelak mengambil tahu perkembangan Firdaus dan Zarul.

Resah dan gelisah Khadijah memikirkan lamaran Zarul. Kerana hati nya hanya lah untuk Firdaus.
Firdaus semakin berubah.Dari hari ke hari dia semakin menjauh.Namun Khadijah sering memujuk hati nya agar terus bersabar dengan kerenah Firdaus Mungkin disebabkan mereka berjauhan.


"Awk,kalau ada orang datang khitbah saya apa akan awak lakukan?",tanya Khadijah.


Firdaus membalas dengan nada yang biasa dan anggap persoalan itu tidak penting,"Entah,itukan hak awak.Awk terima je la kalau awak nak."Jawab Firdaus tanpa rasa pape pun.Terkedu Khadijah dan kecewa nya hanya Allah saja yang tahu...

Khadijah tetap tak berputus asa dalam membuat keputusan.Baginya sebuah perkahwinan adalah satu tanggungjawab yang amat besar,jadi dia tidak mudah melatah dalam memberi jawapan.Dilepaskan keresahan dan pencarian nya pada Yang Maha Berkuasa.Disamping itu Khadijah bertanya pendapat kepada kakak kesayangan nya iaitu Muslihah.

Apakah keputusan yang bakal Khadijah buat?Adakah dia akan menamatkan penantiannya selama ini terhadap Firdaus?

bersambung.............

No comments: