Pages

Tuesday, December 21, 2010

Masihkah Ada Sinar...............

Part 4 
KECEWA

ku sangka panas sampai ke petang rupa2 hujan di tengah hari........

Apa yang diharapkan tak selalu nya indah.Sekitar pertengahan tahun 2010,bermula lah episod yang menyakitkan hati.Khadijah sering diganggu dan dikacau oleh Exora.Konon nya nak kenal Khadijah.Padahal saje je nak kenakan Khadijah (eh tak baik plak bersangka buruk).

Sebab tekanan yang teramat sangat Khadijah buat la post kat pesbok nya."Apa perasaan korang andai tetibe no yang tak dikenali asyik mengganggu korang?"...disebabkan itu Firdaus naik berang dan maki hamun Khadijah.

Terkedu,terdiam dan terkaku Khadijah.Terkeluar segala kata-kata kesat Firdaus pada Khadijah.

"Awak ni suka sangat memburuk-burukkan orang. Hah!!beritahu kat semua orang masalah kita.Biar semua orang tahu.Dari awal lagi saya dah nasihatkan awak supaya jangan terlalu terbuka menceritakan segala hal kita di facebook,semua orang leh baca.Sial,bengong punya perempuan." tengking Firdaus.

Selama sebulan Firdaus menghukum Khadijah dengan tak menghantar message dan call kat Khadijah. Khadijah tak pernah putus asa untuk memujuk Firdaus sampai satu tahap Khadijah seolah2 mengalah.


"Awak,maaf la...saya tiada niat nak memburuk-burukkan sesiapa...lagi pun saya tak kasi tahu nama sesiapa pun." rayu Khadijah mohon agar dimaafkan.

"Aku pantang dengan perempuan yang degil macam engkau nie. Suka memburukkan nama orang. Aku tak sangka engkau perempuan jenis macam nie. Aku dah nasihat engkau,tapi engkau buat jugak. Ok,fine. Kita jangan berhubung selama sebulan. Aku nak tengok engkau macam mana.Ni hukuman untuk engkau." Marah Firdaus lagi.

"Sabar lah Khadijah, Kak Nurul faham perasaan Khadijah. Manusia tak semua sempurna. Mungkin ada masalah yang membelenggu Firdaus sekarang. Ada juga jenis lelaki yang tak pandai nak berterus terang dan ada tak pandai nak luahkan apa yang dia rasa." pujuk Kak Nurul, rakan sebilik Khadijah.

"Tapi kak Nurul, kerana sikap dia begitulah yang membuatkan Khadijah rasa bagai digantung tak bertali." Kata Khadijah perlahan." Meluahkan apa yang terbuku didada.

"Sabar la Khadijah. Ada hikmahnya apa yang terjadi ni Kak Nurul yakin kalian mampu hadapinya.Lagi pun dia masih belajar dan dah lama di Mesir,mungkin dia risau takut-takut dia gagal.Doa banyak-banyak dik."

Kata-kata yang terbit dari hati Kak Nurul itu kedengaran penuh pengertian. Buat masa ini, tidak terlintas langsung di fikiran Khadijah untuk memutuskan hubungan dengan Firdaus diatas apa yang berlaku sebagaimana yang dikatakan Kak Nurul tadi. Tetapi dia sungguh terharu mendengar nasihat itu. Kerana Kak Nurul walaupun junior Khadijah tapi dia menganggap Kak Nurul sebagai kakak angkat nya kebetulan teman sebiliknya itu sudah pun berkahwin diusia yang muda iaitu 24 tahun.

"Terima kasih Kak Nurul." Hanya itu yang mampu terungkap dari bibir Khadijah tanda menghargai nasihat itu. Hatinya terharu mendengar nasihat sahabatnya. Mereka berpelukkan dan berguguran airmata Khadijah.


"awk saya harap awak tak mengalah."kata-kata Firdaus pada Khadijah selepas apa yang Firdaus lakukan padanya dan selepas Firdaus menghukum dirinya disaat Khadijah mulai berputus asa dalam menjaga perhubungannya bersama Firdaus.Merana dan tersiksa jiwa Khadijah.Namun dicekalkan jua hati kecil nya untuk melalui hari-hari yang menyakitkan kerana sikap Firdaus yang terlalu ego dan bangga yang dia memiliki ramai peminat wanita.

Sebulan kemudian,hubungan mereka baik kembali namun tidak secerah dulu kerana hidup Khadijah sentiasa dirundung kedukaan, Khadijah seorang yang penyabar dan pemaaf.Namun sikap suka main-main Firdaus membuatkan Khadijah seolah-olah tak dihargai.Hari demi hari hidup Khadijah dibuai dengan kedukaan,menangis dan berdoa hanya itu mampu dilakukan untuk mempertahankan hubungan mereka.
Firdaus semakin berubah.Dari hari ke hari dia semakin menjauh dan semakin rancak menyakiti hati Khadijah dengan bermanja dengan perempuan lain yang dikatakan adik angkat nya yang sebelum ini dia membuatkan gadis itu menyukainya iaitu Mia Zara.Disamping itu juga la Firdaus menunjukkan pada umum yang dia mempunyai hubungan dengan Mia Zara sehingga membuatkan ramai kawan-kawan Firdaus bertanyakan hal ini pada Khadijah.Namun Khadijah sering memujuk hati nya agar terus bersabar dengan kerenah Firdaus. Mungkin disebabkan mereka berjauhan dan mungkin kerana Firdaus risau akan imtihan yang bakal tiba. Pujuk hati Khadijah sendiri.


"Awk,kalau ada orang datang khitbah saya apa akan awak lakukan?",tanya Khadijah.

Firdaus membalas dengan nada yang biasa dan anggap persoalan itu tidak penting,"Entah,itukan hak awak.Awk terima je la kalau awak nak." Jawab Firdaus tanpa rasa pape pun.Terkedu Khadijah dan kecewa nya hanya Allah saja yang tahu...

“Pasal perbualan kita ni, Khadijah tak payah fikirkanlah. InsyaAllah saya akan cuba lupakan Khadijah andai awak di Khitbah lelaki lain.”

Khadijah mengetap bibir, menahan sebak yang mula bersarang di dalam hati.

“Awak nak lepaskan begitu sahaja pilihan daripada Allah ini?” Khadijah menduga.

“Kalau diikutkan hati saya, siapa yang ingin melepaskan pilihan Allah ini. Tapi memandangkan bunga saya sudah berada di taman larangan, maka saya perlu mengalah.”

“Maaflah kalau awk merasakan soalan saya ini melampau.” Ada kesal yang hadir dalam hatinya.

“Tak apalah, segala-galanya kita serahkan pada Allah. Dia yang berhak menentukan segala-galanya. Kalau pun benar jodoh awk dengan sesiapa pun, saya terima dengan hati yang reda.”

Malam itu, Khadijah mengadu lagi kepada Penciptanya. Kerana Dialah yang amat mengetahui perasaannya kala itu. Khadijah tidak mahu air matanya gugur dengan sia-sia tapi biarlah air matanya gugur di atas sejadah pada malam hari.

"Ya Allah,seandainya dia benar untuk ku Engkau permudahkan lah segala urusan ku.Dan seandainya dia bukan milik ku Engkau jauhkan la diriku dengan nya.Sesungguhnya Engkau maha mengetahui yang terbaik untukkku."Khadijah menangis dalam doa nya.Memohon mengharapkan ada sinar dari Firdaus agar menyatakan bahawa Firdaus cintakan Khadijah.

Entah mengapa wajah jejaka itu muncul lagi menggamit doanya. Benar apa yang Firdaus katakan bahawa segala-galanya biarlah diserahkan pada yang Esa. Jodoh pertemuan itu ditangan Tuhan. Terasa diri tidak layak menyimpan impian untuk hidup bersama lelaki itu. Siapalah dia berbanding Firdaus. Khadijah terus menginsafi dirinya. Mengenang jua nasib nya sudah dibuang dan dibenci oleh ibu dan ayah Firdaus sendiri.



akan bersambung..........

No comments: