Pages

Wednesday, December 8, 2010

Masihkah Ada Sinar...............

Part 3


BADAI

Khadijah merupakan seorang wanita yang baik,pemurah dan penyabar.Namun kisah cinta mereka teruji apabila Firdaus memberitahu Khadijah yang bekas kekasihnya sering mengganggunya dan meminta untuk mereka bersatu kembali.Hancur luluh hati Khadijah bila mendengar khabaran itu,Khadijah tekad untuk memberitahu wanita itu yang bernama Exora,supaya jangan mengganggu Firdaus.Namun Exora dengan berani mengadu hal itu pada ibu Firdaus,sehinggakan ibu Firdaus memandang serong pada Khadijah dan seolah2 membenci Khadijah tidak mengalah malah hubungan Khadijah dengan adik beradik Firdaus iaitu Angah dan Wahidah amat rapat.Mereka berdua ibarat adik beradik pada Khadijah.Namun disebab kan Exora jua la hubungan antara Wahidah dan ibu nya sedikit goyah.

Firdaus merebahkan badannya diatas tilam memandang siling dengan perasaan yang berbaur. Hasratnya untuk mendirikan rumahtangga nampaknya mendapat tentangan hebat daripada keluarganya, terutama ibunya sendiri. Ini kerana bermula dengan sikap Exora yang suka memburuk-buruk kan Khadijah kepada Ibu Firdaus. Sebagai seorang anak dia terpaksa akur walaupun hakikatnya dia yang merasa sakitnya.

"Ummi tak setuju Along nak berkahwin dengan Khadijah. Dia bukan dari sekolah agama. Bukan senang-senang aje Along nak terima Khadijah tu lagipun kita bukannya kenal lagi keluarga budak tu macam mana?" Tegas sekali suara Puan Sarimah menentang keputusan anaknya ini.

"lagi pulak Exora ada telefon ummi, dia bagitahu yang Khadijah dah sound dia supaya jangan kacau Along. Aii belum kahwin dah pandai nak sound-sound orang. Ini belum jadi isteri lagi." Jelas ummi nya lagi.

Firdaus terdiam. Entah mengapa sukar baginya untuk berterus terang kepada Khadijah tentang Exora mengadu pada ummi nya pagi tadi. Lidahnya seakan kelu untuk mengatakan apa sebenarnya yang menghantui mindanya. Dia takut akan kehilangan wanita itu jika diberitahu akan hal sebenar.

"Hati perempuan ni kita kena jaga Firdaus. Perempuan ni ibarat tulang rusuk. Kalau kita biarkan macam tu maka terus bengkok dan kalau kita berkasar nak luruskannya maka akan patah. Macam tulah dengan hati perempuan. Dah lah harapan dia nak kahwin dengan ko tak kesampaian, ditambah lagi persoalan yang ko cipta sendiri. Apa salahnya ko berterus terang aje. senang untuk dia terima hakikat walaupun pada awalnya agak pahit." Mail terus-terusan mengeluarkan pendapatnya.

"Aku takut dia terluka dan tak boleh terima alasan aku. Sebab aku tahu dia baik. Bukan macam Exora katakan tu. Aku kenal Khadijah." Keluh Firdaus perlahan.

"Setiap ujian yang Allah timpakan pada hambaNYA mesti ada sebab. Mungkin juga amaran daripada Tuhan suruh kita insafi kesalahan kita." pujuk Firdaus.

"Tapi kenapa?" tanya Khadijah. Hatinya memberontak ingin kepastian.

Firdaus masih diam. Tidak mampu untuk berterus terang.

Khadijah makin keliru dan tertekan.

"Tidakkah dulu Firdaus yang memberikan harapan kepadaku dan kenapa sekarang perlu musnahkannya. Aku perlukan penjelasan, bukannya terus membisu begini." Hati Khadijah terus memberontak.

"Tapi apa yang pasti, saya tetap sayangkan awak dan saya akan tunggu awak." sambung Firdaus lagi dengan tenang.

Sedang asyik Khadijah membaca sebuah artikal di laman web iluv islam, ada khabar dari kawan Firdaus yang juga teman baik nya iaitu Kak Hani.

"Nape ayat sedih jea dik kat wall FB?"

"Eh, mana ada...."

"ala tu yang Khadijah tulis nak pergi jauh dan mendoakan dia bahagia tu...pastu ayat macam orang putus cinta je?" jelas Kak Hani nya lagi.

"Sebenarnya dah lama Kak Hani nak bercakap dengan Khadijah ni, tapi masa yang tak mengizinkan."

"Ada apa Kak Hani? Bunyi nya macam penting jea?"

"Sebenarnya Kak Hani nak bertanya Khadijah tentang hubungan Khadijah dengan Firdaus. Masih macam dulu lagi ke?"

Pertanyaan Kak Hani itu menimbulkan kehairanan di hati Khadijah.
"Kenapa Kak Hani tanya macam tu?"

"Tak adalah. Baru-baru ni Firdaus ada datang rumah akak. Dia luahkan apa yang sedang dia alami. Dia sayang Khadijah, tapi Exora telah menceritakan sesuatu yang kurang elok tentang Khadijah sehingga ummi nya tak sukakan kamu dan mengharapkan kalian putus. Sedih dan sayu akak tengok wajah Firdaus malam itu."

Khadijah mengetap bibir mendengar cerita Kak Hani. Telinganya bagaikan disambar petir tetapi cepat-cepat dia beristighfar.

"Biarlah apa orang nak kata kak. Hanya Allah yang tahu kebenarannya." Khadijah menahan sebak yang tiba-tiba bertandang.

"Kak Hani kasihankan Khadijah, sebab tu Kak Hani beritahu. Biasalah mulut orang Khadijah.

Kalau mulut tempayan kita boleh tutup tapi ini mulut manusia." Bicara itu terhenti disitu.

Sedang asyik Khadijah mencari bahan-bahan untuk kajian serta rujukan nya dia di sapa oleh insan tersayang iaitu Firdaus di YM.
 
BUZZ!!!
"salam ada tak?" sapa Firdaus.
"waalaikumsalam, ada"....balas Khadijah
"hurm..maafkan saya semua nie berlaku..atas sebab2 saya...boleh luka kan hati awk."..Firdaus memulakan bicara.
"Saya tak kisah semua tue, asal saya tahu awak bahagia,awak happy,itu dah teramat cukup buat saya,asal saya tahu awak tenang,awak sihat."...balas Khadijah sayu.
"Saya memikir kan hubungan kita sampai sejauh mana yang mampu,tu je....memang betul saya banyak masalah..tapi saya nak beritahu..takut awak kecewa nanti."...terang Firdaus lagi.
"hurm...knp?awak dah tak yakin dgn hubungan kita ni?"......nada suara Khadijah mula panik.
"bukan tak yakin..panjang citernye..saya citer dari awal....tapi awak janji dulu..jangan bagitaw sape2 tentang nie kat kawan2 saya..tue jea...samada laki @ perempuan.." jelas Firdaus penuh pengharapan.
"Ok.Janji"...ucap Khadijah.
"awak ade serang Exora kea?" tanya Firdaus...

"Tak ada" jawab Khadijah.

"mula-mula awak ad marah dia kea?" tanya Firdaus lagi ingin kan kepastian.

"Tak ada" jawab Khadijah lagi.

"Awak ada serang dia ke?".tanya Firdaus dengan nada serius.

"Ya Allah. Mana ada. Nak marah orang pun takut,ni kan pula nak serang orang." balas Khadijah sambil mengetap bibir.


"Sekarang ni, saya call ummi saya, pastu ummi citer yang bekas kekasih saya tu cakap awak serang dia." Ujar Firdaus lagi.
"HAH????" nada terkejut Khadijah. Termenung Khadijah mendengar khabar ini. Sungguh dia tak sangka.
"Tak tahu la betul ke tidak. Sekarang ni ummi dah tak suka awak." Jelas Firdaus pada Khadijah.
"Ya ALLAH.....Astargfirullahhalazim." hanya itu mampu terkeluar dari mulut Khadijah.
"Ok.Nak buat macam mana sekarang nie?ex saya yang cakap macam tu ke atau ummi yang salah faham?,Exora cakap macam tu ke..Saya tak tahu cerita sebenar,yang saya tahu cerita dari mulut ummi,awak serang Exora tu.".......jelas Firdaus.
BUZZ!!!!
Firdaus menekan butang buzz pada YM nya kerana tiada respon dari Khadijah selepas apa dia katakan itu.
"Terkejut"..hanya itu mampu keluar dari kata-kata Khadijah.
"Macam mana sekarang ni awak?Saya nak buat macam mana?Nak backup awak pun susah dah sekarang ni." terang Firdaus lagi tanpa mempedulikan perasaan Khadijah.
Khadijah menangis semahu-mahu nya didepan laptop nya itu.Tanpa disedari oleh Firdaus pun.
"Sekarang macam mana?Kan saya tinggal je dua-dua sekali." ungkap Firdaus.
"Hurm...saya tak tahu..yang saya tahu saya tak salah.Saya difitnah." rintih Khadijah.
"Entah la awak.Kalau ada rezeki saya dengan awak,ada la." ucap Firdaus tanpa perasaan.
Sedih hati Khadijah bila mendengar khabar yang selama ini dinanti nya.Pasrah,Redha dan berserah hanya itu mampu yang di ungkapnya. Kerana bagi Khadijah,perhubungan tanpa restu keluarga tidak akan sampai kemana.

akan bersambung.....................

No comments: